Παρασκευή, 7 Δεκεμβρίου 2018

on

Στο φύλλο με αριθ. 2800 της εβδομαδιαίας εφημερίδας "Φωνή της Φλωρίνης" που κυκλοφορεί σήμερα Παρασκευή 7.12.2018 ο αγαπητός φίλος εκδότης Σωτήριος Βόσδου φιλοξενεί στην στήλη "Παράθυρο στο παρελθόν" ενα εξαιρετικό από κάθε άποψη άρθρο του αγαπητού Φλωρινιώτη Θανάση Βογιατζή με θέμα την πλατεία του Σιδηροδρομικού Σταθμού το έτος 1957 πρίν διαμορφωθεί στην σημερινή της μορφή.
Ας διαβάσουμε το άρθρο και ας ευχαριστήσουμε τον κ.Θανάση Βογιατζή για την εξαιρετική περιγραφή. 

Γράφει  ο  Θανάσης  Βογιατζής      

Όμορφη καρτ ποστάλ του πάρκου και της πλατείας του σιδηροδρομικού σταθμού της Φλώρινας, όπως ήταν προς το τέλος της δεκαετίας του 1950. Το πάρκο κατασκευάσθηκε επί Δημαρχίας του αειμνήστου Δημάρχου Φλωρίνης Παντελή Παπαθανασίου (1885-1976), ο οποίος είχε διατελέσει Δήμαρχος για δύο συνεχείς τετραετίες (1951-1959), πραγματοποιώντας πολλά και σημαντικά έργα. Για τον Δήμαρχο Παντελή Παπαθανασίου και το έργο του, έχουμε γράψει λεπτομερώς σε παλαιότερο κείμενό μας.

Αριστερά του πάρκου, ο χώρος όπου από την δεκαετία του 1960 λειτουργεί το Δημοτικό αναψυκτήριο και δεξιά ο χώρος (δεν φαίνεται στην φωτογραφία), όπου την ίδια περίπου εποχή ανεγέρθηκε το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης μας.

Στο βάθος αριστερά  το ωραίο κτίριο του σιδηροδρομικού σταθμού, το οποίο ανεγέρθηκε αμέσως μετά τον πόλεμο. Στην θέση του υπήρχε το παλιό κτίριο του σταθμού, που είχε κατασκευασθεί τα έτη 1929-1931 και καταστράφηκε την 28-7-1944, όταν, κατά την διάρκεια της γερμανικής κατοχής, συμμαχικά αεροπλάνα βομβάρδισαν την συγκεκριμένη περιοχή της Φλώρινας, όπου ευρίσκοντο γερμανικά στρατεύματα και πολεμικό υλικό. Το σημερινό κτίριο διατηρείται σε άριστη κατάσταση.

Η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με το Μοναστήρι, που η έναρξή της χρονολογείται από τον Ιούνιο του έτους 1894, δεν συμπεριέλαβε την πόλη μας. Η επέκταση της γραμμής από Αρμενοχώρι (Μεσονήσι) προς Φλώρινα, έγινε το έτος 1931 επί κυβερνήσεως (1928-1932) Ελευθερίου Βενιζέλου (1864-1936), μετά από μακροχρόνιες ενέργειες του συμπατριώτη μας, παλιού πολιτικού και Υπουργού, προσωπικού φίλου του Βενιζέλου, αειμνήστου Γεωργίου Μόδη (1887-1975).

Σύμφωνα με εκτενές πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της γνωστής εφημερίδας της εποχής «ΤΟ  ΦΩΣ» Θεσσαλονίκης της 16-5-1931, που έχω στο αρχείο μου, το πρώτο τρένο έφθασε στην Φλώρινα την Παρασκευή 15 Μαϊου 1931 και την ίδια ημέρα έγιναν με λαμπρότητα τα εγκαίνια της νέας γραμμής, παρουσία πολλών επισήμων και πλήθος κόσμου.

Για την ιστορία αξίζει να γράψουμε, ότι πριν από το 1931 οι Φλωρινώτες που ήθελαν να ταξιδεύσουν με το τρένο, πήγαιναν μέχρι  τον σταθμό του Μεσονησίου με  άμαξες της εποχής, τα περίφημα λαντώ.

Για την σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου και την διακλάδωσή της με την Φλώρινα, ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες δημοσιεύονται στο θαυμάσιο βιβλίο του συγγραφέα Δημητρίου Παπαδημητρίου, που έχω στην βιβλιοθήκη μου, με τον τίτλο  «Οι σιδηρόδρομοι στον Βορειοελλαδικό χώρο 1871-1965», που εκδόθηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» του Δήμου Καλαμαριάς, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης, σελ.  214-253, Θεσσαλονίκη 2005.

Με την σιδηροδρομική σύνδεση της Φλώρινας με άλλες πόλεις, που έγινε πριν από 125 περίπου χρόνια, εξυπηρετούνται κάθε χρόνο χιλιάδες συμπολίτες μας, αλλά και ταξιδιώτες από διάφορα άλλα μέρη της Πατρίδας μας  και του εξωτερικού.

Θανάσης  Βογιατζής
Φλώρινα  2-12-2018


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχολίασε και εσύ για το θέμα αυτό ......!!!!!!!!

Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.