Σε απολογισμό της Δημοτικής αρχής για την μέχρι σήμερα θητεία της παραχωρώντας συνέντευξη προς τους δημοσιογράφους ο Δήμαρχος Πρεσπών Παναγιώτης Πασχαλίδης με την παρουσία των δύο αντιδημάρχων του Κ.Μανούρη και Α. Τράσια.
Στην εκδήλωση επίσης ήταν καλεσμένοι και παρέστησαν Αντιπεριφερειάρχης Στεφ. Μπίρος και Κώστας Γέρου ο δήμαρχος Φλώρινας Γιάννης Βοσκόπουλος και ο περιφερειακός σύμβουλος Γιώργος Αντωνιάδης.

Ακολουθεί βίντεο : 



Αγαπητοί δημότισσες και δημότες

Μετά από τεσσεράμισυ χρόνια στην διαχείριση των υποθέσεων του Δήμου Πρεσπών και πριν αρχίσει η προεκλογική συζήτηση είναι χρήσιμο να κάνουμε μια μικρή στάση και να καταγράψουμε τι έγινε, τι δεν έγινε, τι πήγε καλά και τι μας έφταιξε. Να παρουσιάσουμε τι πετύχαμε, τι έχει προχωρήσει και τι προσπαθούμε ακόμα ώστε να ξεκινήσει μια συζήτηση για ποιότητα της διοίκησης που ασκούμε και την κατεύθυνση των υποθέσεων του Δήμου.
Από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων μας βρεθήκαμε απότομα σε μια καταιγίδα διαρκών κρίσεων που έπρεπε να χειριστούμε βραχυπρόθεσμα ενώ παράλληλα έπρεπε να δώσουμε μακροχρόνιες και συστημικές λύσεις και να προωθήσουμε παρατημένους στρατηγικούς στόχους. Σε κάποιο βαθμό το καταφέραμε σε κάποια θέματα προσπαθούμε ακόμα. Ταυτόχρονα έπρεπε να προωθήσουμε στην περιφερειακή και κυρίως στην κεντρική κυβέρνηση τα θέματα της Πρέσπας, κάτι που κάναμε με μεγάλη επιτυχία. Τέλος έπρεπε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα μελετών και έργων απαραίτητων και για την εξασφάλιση ποιότητας ζωής, δημοτικών υπηρεσιών αλλά και οικονομικής ανάπτυξης κάτι που γίνεται παρά τα αντικειμενικά εμπόδια που αντιμετωπίζουμε. Στην προσπάθεια αυτή είχαμε σημαντική συμβολή με ειλικρινή προσπάθεια και αφοσίωση από το προσωπικό του Δήμου τους οποίους ευχαριστώ θερμά.
Στη διάρκεια της θητείας μας βάλαμε τέλος σε ατελέσφορες και τελικά χωρίς λόγο διαμάχες και ενσωματώσαμε διαδικασίες συστηματικής διαβούλευσης στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, πάντα ανοιχτοί σε χρήσιμες προτάσεις. Ανοίξαμε την λειτουργία και την αποφασιστική διαδικασία σε φορείς και δημότες καθιερώνοντας επιτροπές συμμετοχής όπως της επιτροπής πολιτισμού που έχει ήδη να επιδείξει έργο. Από την αρχή της θητείας μου η πόρτα του γραφείου μου είναι πάντα ανοιχτή στους Δημότες για να εκφράσουν το παράπονο ή το αίτημά τους. Όλες οι αποφάσεις και οι πρωτοβουλίες λαμβάνονται μετά από διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους και συνήθως ψηφίζονται ομόφωνα στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Ξέραμε πάντα ότι η Πρέσπα έχει τεράστιες δυνατότητες για βιώσιμη ανάπτυξη βασισμένη στους πλούσιους φυσικούς και πολιτιστικούς της πόρους και αξίες αλλά και στους κατοίκους και τις συλλογικότητές τους. Για πρώτη φορά όμως είναι ορατή η προοπτική αυτές οι δυνατότητες να γίνουν πράξη με ένα συνδυασμό έργων και πολιτικών που μπαίνουν σε φάση υλοποίησης και θα αλλάξουν τελείως τα πράγματα δίνοντας νέες δυνατότητες όπως η διάνοιξη της συνοριακής διάβασης στο Λαιμό, η ίδρυση του Πολυδύναμου Περιφερειακού Ιατρείου Λευκώνα, η επίλυση του χρόνιου προβλήματος του ιδιοκτησιακού/ρυμοτομικού του Αγ. Γερμανού και βεβαίως η κατασκευή του νέου αρδευτικού δικτύου.
Σε αυτό το πλαίσιο, ζητώ από τους δημότες να μας κρίνουν, όχι με βάση τα πεπραγμένα των προκατόχων μας, αλλά με βάση το πρόγραμμά, το όραμα για την Πρέσπα που θέλουμε και τις δυνατότητες που υπάρχουν.

ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Ο Δήμος Πρεσπών είναι ο μικρότερος ηπειρωτικός και ο πιο αραιοκατοικημένος Δήμος της χώρας. Έτσι είναι περίπου αναγκαστικό ότι θα έχει μονίμως περιορισμένο προσωπικό και πόρους σε σχέση με την έκταση και το χαρακτήρα του. Παρ’όλα αυτά η κατάσταση που παραλήφθηκε το Φθινόπωρο του 2014 ξεπερνούσε τις πιο άσχημες εκτιμήσεις.

Η οικονομική κατάσταση του Δήμου ήταν άθλια, τα μέσα που διέθετε ήταν είτε χαλασμένα είτε ασυντήρητα, ενώ είχαν λήξει και όλες οι συμβάσεις προσωπικού για αποκομιδή απορριμμάτων και καθαριότητα. Ο Δήμος δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις του απέναντι σε προμηθευτές και Δημότες. Το κύρος του ως οργανισμού ήταν στο Ναδίρ ενώ ακούγονταν και φωνές που αμφισβητούσαν την δυνατότητά του να σταθεί ως ξεχωριστή οντότητα.

τους προμηθευτές και πάνω απ’όλα τους Δημότες. Ο Δήμος κατάφερε, για πρώτη φορά να έχει άμεση, αδιαμεσολάβητη επαφή με την κεντρική διοίκηση καθώς και στενή και αποτελεσματική συνεργασία με την Περιφερειακή αυτοδιοίκηση με πολύ σημαντικά αποτελέσματα για προβλήματα που έμεναν άλυτα για δεκάδες χρόνια.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ
Στα τεσσεράμισυ χρόνια που πέρασαν τα προβλήματα αυτά ξεπεράστηκαν παρά την περαιτέρω μείωση των κεντρικών πόρων και αύξηση των φορολογικών βαρών του Δήμου. Το πιο σημαντικό όμως είναι η άνοδος του κύρους και της αξιοπιστίας του Δήμου, απέναντι στην κεντρική διοίκηση, την περιφερειακή αυτοδιοίκηση,
Η δημοτική αρχή παρέλαβε το Δήμο σε δεινή οικονομική θέση, με δυσθεώρητα χρέη. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ήταν περίπου 650000€, με αυξητική τάση, και το ταμειακό υπόλοιπο λιγότερο από 100000 €. Η κατάσταση ήταν απογοητευτική, με ελλιπές σύστημα συλλογής ανταποδοτικών υπηρεσιών, υψηλές δαπάνες, και ατέρμονες απαιτήσεις από προμηθευτές και εργολάβους για χρέη του Δήμου για έργα και υπηρεσίες που ανατέθηκαν χωρίς τις απαραίτητες αποφάσεις των αρμόδιων οργάνων.
Πάρθηκαν δύσκολες αποφάσεις, όπως η αύξηση των δημοτικών τελών και η κατάργηση του ΝΠΔΔ. Αποφασίστηκε να μπει ένα τέλος σε άτυπες, προφορικές και εν τέλει παράνομες συμβάσεις που μπορούν μετά να εξοφληθούν μόνο με νέες παρανομίες. Από τον Σεπτέμβριο του 2014 ο Δήμος λειτουργεί με την αρχή της νομιμότητας. Αποφασίστηκε επίσης ότι νέα έργα θα γίνονταν με διαγωνιστική διαδικασία. Το κόστος των υπηρεσιών μειώθηκε κατά 30-70% Όλες οι δαπάνες του δήμου επαναξιολογήθηκαν και εξορθολογίστηκαν Τα παραδείγματα είναι πολλά:
1. Κόστος αναλωσίμων που υποδιπλασιάστηκαν σε 43.032,73€ το 2015 και 46.100,96€ το 2016 σε σύγκριση με 98.283,12 € το 2013
2. Εξοικονόμηση αντλιοστασίων η κατάχρηση των οποίων είχε οδηγήσει σε δυσθεώρητο χρέος 150000 προς τη ΔΕΗ. Σήμερα η ΔΕΗ έχει εξοφληθεί πλήρως και από 1.1.2017 αποδίδει έσοδα στο Δήμο για πρώτη φορά εδώ και σχεδόν μία δεκαετία.
3. Εκκαθάριση των υπολογιστών του Δήμου και χρήση μόνο νόμιμου λογισμικού.
4. Δημιουργία νέας πιο λειτουργικής ιστοσελίδας του Δήμου με κόστος μικρότερο από την συντήρηση της παλιάς.
5. Μείωση εξόδων εθνικών εορτών στο 1/3
6. ΜΗΔΕΝ δαπάνες δημοσίων σχέσεων και πολλά άλλα μικρά και μεγάλα. Ο ισοσκελισμός των οικονομικών έγινε παρά την περαιτέρω επιδείνωση των επιχορηγήσεων που λαμβάνει ο Δήμος κατά περίπου 120,000€ αλλά και την επιβολή φορολογίας εισοδήματος περίπου 50.000-70.000€ ανά έτος.
Η Εξέλιξη της οικονομικής θέσης και το μέγεθος του νοικοκυρέματος φαίνεται στον παρακάτω πίνακα και διάγραμμα 
Το αποτέλεσμα είναι ότι σήμερα, ο Δήμος Πρεσπών είναι σε θέση να καλύψει το σύνολο των οφειλών του με τα ταμειακά του διαθέσιμα, δεν έχει πια ελλείματα, και πρακτικά από το τέλος του 2016 ο Δήμος Πρεσπών δεν χρωστάει τίποτα σε κανέναν νόμιμο προμηθευτή έχοντας αποκαταστήσει την αξιοπιστία του απέναντι σε κάθε είδους αντισυμβαλόμενο και, το κυριότερο, μπορεί να ανταποκριθεί σε έκτακτες ανάγκες ή ευκαιρίες που εμφανίζονται.
Το σημαντικό είναι ότι η οικονομία αυτή έγινε ενώ ταυτόχρονα οι υπηρεσίες βελτιώθηκαν και συστηματοποιήθηκαν. Για μια ακόμα χρονιά, και με ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες, ο Δήμος Πρεσπών κέρδισε τη μάχη του αποχιονισμού, οι βλάβες στα δίκτυα ύδρευσης μειώθηκαν δραστικά και το κυριότερο
αποκαθίστανται άμεσα, οι βιολογικοί καθαρισμοί βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία, γίνονται συντηρήσεις και επισκευές των δρόμων με ίδια μέσα, οδοκαθαρισμοί, χορτοκοπή, εκδηλώσεις κλπ.
Ο μόνος κίνδυνος για τα οικονομικά προέρχεται από αγωγές που μας καταθέτουν οι απλήρωτοι εργολάβοι της προηγούμενης Δημοτικής αρχής στους οποίου παρανόμως και προφορικά ανατέθηκαν έργα οι οποίοι μάλιστα στις αγωγές που καταθέτουν κατά του Δήμου Πρεσπών ζητώντας υπέρογκες αμοιβές- αποζημιώσεις προτείνουν ως μάρτυρα τον πρώην Δήμαρχο.
Ταυτόχρονα ο δήμος Πρεσπών (πέρα από τα αναπτυξιακά έργα) έχει καταφέρει να κερδίσει αξιόλογες χρηματοδοτήσεις που πλησιάζουν το 1 εκατομμύριο ευρώ από ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά προγράμματα για την τεχνολογική και ουσιαστική αναβάθμιση δικτύων ύδρευσης, του οδοφωτισμού, διαχείρισης απορριμμάτων και συγκοινωνιών. Αυτά, σε συνδυασμό με αντίστοιχα έργα από το ΕΣΠΑ 2014-2010, το πρόγραμμα Φιλόδημος αλλά και το ειδικό πρόγραμμα που εκπονεί η ΕΕ για την περιοχή θα εκσυγχρονίσουν πλήρως τα δίκτυα του Δήμου Πρεσπών μειώνοντας τις αντίστοιχες δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης.
Έτσι πλέον, ο Δήμος Πρεσπών χαράζει πολιτική για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών και την βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής αντί να αγωνιά για το αν θα καταφέρει να ισοσκελίσει τον προϋπολογισμό του.

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ
Ο Δήμος Πρεσπών ποτέ δεν απασχολούσε εργατοτεχνικό προσωπικό, αλλά υλοποιούσε την αποκομιδή απορριμμάτων με διάφορους τρόπους τελευταία μέσω τρίτων (ΚΟΙΝΣΕΠ), επίσης υπήρχαν διάφορες άτυπες μορφές εργασίας στο Δήμο ή για λογαριασμό του Δήμου. Όλα αυτά έπαψαν και πλέον στο Δήμο εργάζονται εργαζόμενοι με σύμβαση εργασίας είτε με σύμβαση με την ΔΙΑΔΥΜΑ στους τομείς της αποκομιδής απορριμμάτων και του οδοκαθαρισμού. Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια το 2018 εγκρίθηκαν πέντε θέσεις εργατοτεχνικού προσωπικού (1 χειριστής μηχανημάτων, ένας οδηγός, δύο εργάτες για την αποκομιδή, ένας εργάτης ύδρευσης) και είναι σε εξέλιξη διαγωνισμός του ΑΣΕΠ με τον οποίο θα προσληφθούν τα οριστικά αποτελέσματα του οποίου αναμένονται μέσα στο 1ο τρίμηνο του 2019.
Ταυτόχρονα έχουν γίνει ενέργειες προς το υπουργείο εσωτερικών για την διενέργεια προσλήψεων ειδικευμένου προσωπικού (τεσσάρων πτυχιούχων ΑΕΙ/ΤΕΙ). Αυτές οι θέσεις, όταν εγκριθούν, θα υλοποιηθούν πάλι μέσω ΑΣΕΠ.

Οι πληρωμή των αντιμισθιών των αιρετών ήταν ένα μόνιμο σημείο τριβής στον Δήμο λόγω της επιλεκτικής πληρωμής που είχε επιλεγεί στο παρελθόν. Σε πρώτη φάση άρθηκαν οι αδικίες και όλοι πληρώνονταν με την ίδια καθυστέρηση και από το 2016 και πέρα οι πληρωμές γίνονται κανονικά και στην ώρα τους.
Πέραν του Δήμου και των σχολικών επιτροπών ο Δήμος διέθετε δύο ακόμα νομικά πρόσωπα, ένα ΝΠΔΔ με αρμοδιότητες στον πολιτισμό και τον αθλητισμό και την κοινωφελή επιχείρηση. Η ύπαρξη δύο ξεχωριστών νομικών προσώπων με δύο ΔΣ, λογιστική διαχείριση, νομική υποστήριξη κλπ χωρίς την υποστήριξη από διοικητικό προσωπικό ήταν περιττή πολυπλοκότητα για ένα τόσο μικρό αντικείμενο που προξενούσε διαρκώς προβλήματα και ήταν και δαπανηρή. Αποφασίστηκε η κατάργηση του ΝΠΔΔ και η ενδυνάμωση της κοινωφελούς επιχείρησης που με την αλλαγή του καταστατικού της την πρόσληψη διευθυντή και την προικοδότησή της με χορηγίες και έργα αναλαμβάνει τις δράσεις πολιτισμού και αθλητισμού, τουρισμού και δημοτικής συγκοινωνίας καθώς και τα κοινωνικά προγράμματα του Δήμου.

Περιβάλλον
Ο Δήμος Πρεσπών στο μεγαλύτερο μέρος του καλύπτεται από το πιο πυκνό πλέγμα εθνικής, ευρωπαϊκής και διεθνούς νομοθεσίας προστασίας του περιβάλλοντος μια και περιλαμβάνει σημαντικούς οικότοπους που φιλοξενούν μερικά από τα πιο σπάνια και απειλούμενα είδη πανίδας και χλωρίδας της Ευρώπης και του πλανήτη. Παράλληλα στοχεύει στο να γίνει πράσινος δήμος, συμμετέχοντας στο σύμφωνο Δημάρχων αναλαμβάνοντας σειρά δράσεων και έργων για την εξοικονόμηση ενέργειας και την αυτοπαραγωγή με εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε αντλιοστάσια και κτίρια του Δήμου.
Tο Σεπτέμβριο του 2014 που ανέλαβε η δημοτική αρχή παρέλαβε ένα Δήμο με δηλωμένη στρατηγική στόχευση να γίνει πράσινος Δήμος αλλά δεν είχε λειτουργικό σύστημα διαχείρισης στερεών ή υγρών αποβλήτων. Έτσι, δεν υπήρχε καμία ενεργή σύμβαση προσωπικού για την αποκομιδή των απορριμμάτων ενώ η συλλογή ογκωδών συσκευών και ανακύκλωσης ήταν ανύπαρκτη. Τα απορριμματοφόρα του Δήμου ήταν σε άθλια κατάσταση ενώ τα μηχανήματα (φορτωτής, στρωτήρας, φορτηγό) ήταν εκτός λειτουργίας αναγκάζοντας τον Δήμο να αναθέτει, με μεγάλο σχετικά κόστος, εργολαβίες ακόμα και για τις απλούστερες εργασίες και έργα. Οι δύο εγκαταστάσεις βιολογικών καθαρισμών είτε δεν λειτουργούσαν καθόλου είτε δεν λειτουργούσαν επαρκώς εκθέτοντας τον Δήμο αλλά και τη χώρα.

ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ - ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
Επισκευάστηκαν και έκτοτε συντηρούνται κανονικά όλα τα απορριμματοφόρα του Δήμου. Έγιναν κανονικές συμβάσεις ορισμένου χρόνου στο προσωπικό. Παρ’ όλα αυτά η αποκομιδή εξακολουθούσε να είναι ένας διαρκής αγώνας. Έτσι αποφασίστηκε και από τον Ιανουάριο του 2015 η αποκομιδή η ανακύκλωση αλλά και άλλες υπηρεσίες όπως οδοκαθαρισμός, αποχιονισμός κλπ γίνονται σε συνεργασία με την ΔΙΑΔΥΜΑ βάσει κοινά αποδεκτού σχεδίου και με τετραετή σύμβαση. Το 2019 είναι μεταβατικό έτος και μέχρι το τέλος του μετά και την ολοκλήρωση των σχετικών προσλήψεων από το ΑΣΕΠ αναμένουμε ο δήμος με δικό του προσωπικό να παρέχει όλες τις ανταποδοτικές υπηρεσίες.
Τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων. Συντάχθηκε σε συνεργασία με τη ΔΙΑΔΥΜΑ και ψηφίστηκε ομόφωνα το σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων του Δήμου Πρεσπών. Με βασικά χαρακτηριστικά την έμφαση στην οικιακή κομποστοποίηση, την επέκταση της ανακύκλωσης και την ορθή διαχείριση όλων των ροών απορριμμάτων με την δημιουργία πράσινου σημείου στο Λαιμό. Σε αυτή την κατεύθυνση ο Δήμος διεκδίκησε και πήρε δύο διασυνοριακά προγράμματα και ένα πρόγραμμα ΕΣΠΑ για την διαχείρηση βιοαποβλήτων και αναβάθμιση της ανακύκλωσης. 

Συγκεκριμένα
1. Με πρόγραμμα ΕΣΠΑ θα προμηθευτεί νέο αποριματοφόρο 4Χ4 και καφέ κάδους για συλλογή προδιαλεγμένων οργανικών αποβλήτων (βιοαποβλήτων)
2. Με διασυνοριακό πρόγραμμα (Less Waste II) θα προμηθευτεί επιπλέον καφέ κάδους, καθώς και κάδους οικιακής κομποστοποίησης για όλα σχεδόν τα νοικοκυριά του δήμου Πρεσπών ενώ θα υλοποιήσει και πρωτοποριακή δράση για την αντιμετώπιση της σπατάλης τροφίμων στον κλάδο της εστίασης.
3. Με διασυνοριακό πρόγραμμα θα εγκαταστήσει κινητό πράσινο σημείο για την αναβάθμιση της ανακύθκλωσης και στα χωριά που βρίσκονται σε απόσταση από το σχεδιαζόμενο πράσινο σημείο του Δήμου.
Η συλλογή ογκωδών και μεγάλων ηλεκτρικών συσκευών έχει συστηματοποιηθεί και θα επεκταθεί με εκστρατεία ενημέρωσης με τη δημιουργία κανονικού σημείου υποδοχής στο πράσινο σημείο του Δήμου.
Ένα μεγάλο πρόβλημα και για την ποιότητα ζωής όλων μας και για την εικόνα της Πρέσπας είναι τα διάσπαρτα σκουπίδια σε ποτάμια, ρέματα, στις παραλίες, στα χωριά, στην αγροτική ζώνη, στους βοσκοτόπους, Ο Δήμος είτε μόνος του είτε σε συνεργασία με τα τοπικά συμβούλια, τους πολιτιστικούς συλλόγους, τον Φορέα Διαχείρισης του Πάρκου Πρεσπών και την Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών έχει υλοποιήσει καθαρισμούς σε περιοχές με μεγάλο πρόβλημα ενώ και η Περιφερειακή ενότητα Φλώρινας έκανε εκτεταμένους καθαρισμούς στον
Ρύακα Αγ. Γερμανού. Το 2017 σε συνεργασία με την Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών έχει γίνει χαρτογράφηση των σημείων με συγκέντρωση σκουπιδιών και μπάζων και έχει ήδη ξεκινήσει ο πλήρης καθαρισμός τους από μικτά συνεργεία που καθαρίζουν σημεία απόθεσης και τοποθετούν πινακίδες απαγόρευσης περαιτέρω ρίψης απορριμμάτων.
Το σημαντικότερο, με την υποστήριξη του
Δήμου έχει ξεκινήσει καμπάνια με σύνθημα «θέλουμε την Πρέσπα καθαρή!». Ξεκινώντας το 2016 οπότε οργανώθηκαν δύο εθελοντικοί καθαρισμοί στα χωριά που σταδιακά επεκτάθηκαν τα επόμενα χρόνια και σε πολλές περιοχές εκτός οικισμών έως και την αγροτική ζώνη. Η καμπάνια έχει βρει πολύ μεγάλη ανταπόκριση από τους δημότες αλλά και τους επισκέπτες που συχνά συμμετέχουν στις δράσεις, βελτιώνοντας την όψη των χωριών και την ποιότητα ζωής όλων.

ΥΓΡΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ
Τον Σεπτέμβριο του 2014 καμία από τις τρεις εγκαταστάσεις Βιολογικού καθαρισμού που είχαν κατασκευαστεί στο Δήμο (Λαιμού/Αγ. Γερμανού, Λευκώνα/Καλλιθέας, Κρυσταλλοπηγής) δεν λειτουργούσε κανονικά με αποτέλεσμα ο δήμος να είναι υπό διοικητικό αλλά και δικαστικό έλεγχο από την εισαγγελία Φλώρινας.
Μετά από συστηματικές ενέργειες της Δημοτικής αρχής, ήδη τον Δεκέμβριο του 2015 οι δύο βιολογικοί που απορρέουν στις λίμνες έχουν αναταχθεί πλήρως και έκτοτε λειτουργούν κανονικά. Η δίκη που έγινε με κατηγορούμενους από την πρώην και νυν δημοτική αρχή κατέληξε σε πανηγυρική αθώωση μια και αποδείχτηκε η πλήρης και συστηματική λειτουργία των εγκαταστάσεων ενώ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που στο μεταξύ είχε ξεκινήσει διαδικασία ανάκτησης της χρηματοδότησης ικανοποιήθηκε από τις τεκμηριωμένες απαντήσεις που έλαβε και έβαλε την υπόθεση στο αρχείο. Επίσης έχει επισκευαστεί ο βιολογικός καθαρισμός της Κρυσταλλοπηγής, έχει εξασφαλιστεί και η χρηματοδότηση για την λειτουργία του ενώ εκκρεμεί η ανάθεση της υπηρεσίας λειτουργίας και συντήρησής του.
Επίσης, έχει υλοποιηθεί η επέκταση της α’ φάσης του αποχετευτικού δικτύου του Αγ. Γερμανού (και επίκειται η β’φάση με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση) ενώ επικαιροποιήθηκε και θα υποβληθεί στην ολοκληρωμένη χωρική επένδυση του ΠΕΠ Δ. Μακεδονίας ο βιολογικός καθαρισμός Καρυών- Μικρολίμνης προϋπολογισμού της τάξης των 500.000€
Παράλληλα, έχουν ενταχθεί στον τοπικό πόρο ανάπτυξης και είναι υπό ανάθεση οι μελέτες για αποχέτευση και βιολογικό καθαρισμό για την Πύλη και τους Ψαράδες καθώς και ΕΕΛ για το Βροντερό. Τα έργα αυτά θα ενταχθούν στην ΟΧΕ του ΠΕΠ Δ. Μακεδονίας εξασφαλίζοντας ότι δεν θα διοχετεύονται καθόλου λύματα είτε επιφανειακά είτε υπόγεια στην λεκάνη των Πρεσπών. Ταυτόχρονα, μαζί με την μελέτη που εκπονείται για λογαριασμό της Περιφέρεια Δ. Μακεδονίας για Πισοδέρι-Ανταρτικό- Πράσινο-Τρίγωνο θα εξασφαλίσουν, με την υλοποίησή τους, ότι όλα τα λύματα στο Δήμο Πρεσπών θα περνάνε από κατάλληλη επεξεργασία πριν απορριφθούν στο περιβάλλον. Ήδη η ΕΕ έχει δείξει ενδιαφέρον για την χρηματοδότηση του ολοκλήρωσης του έργου αυτού με την ένταξή του στο ειδικό επιχειρησιακό πρόγραμμα της ΕΕ για την ανάπτυξη της διασυνοριακής Πρέσπας.
ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΗΣΗ
Ο Δήμος μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων ολοκληρώνει σε συνεργασία με την ΑΝΚΟ τον χωροταξικό σχεδιασμό (ΣΧΟΟΑΠ) της ΔΕ Πρεσπών μαζί με το τοπικό χωροταξικό σχέδιο της Κρυσταλλοπηγής με το περιοριστικό πλέον χρονοδιάγραμμα που προβλέπει ο νόμος.
Μετά την έγκριση από το Πράσινο Ταμείο χρηματοδότησης ύψους 370.000€ οι υπηρεσίες του Δήμου Πρεσπών έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία σύνταξης των τευχών δημοπράτησης για τον διαγωνισμό ανάθεσης της πολύ σημαντικής μελέτης πολεοδόμησης για την αλλαγή του ρυμοτομικού Αγ. Γερμανού. Το ρυμοτομικό του Αγ. Γερμανού που δημιουργήθηκε το 1972 τέμνει με κοινόχρηστους χώρους (δρόμους πλατείες) τα σπίτια του χωριού που από το 2015 αποτελεί χαρακτηρισμένο παραδοσιακό οικισμό. Η αλλαγή του ρυμοτομικού σχεδίου ώστε να σέβεται το πολύτιμο αρχιτεκτονικό απόθεμα του οικισμού είναι πάγιο αίτημα των κατοίκων. Μαζί με το ιδιοκτησιακό πρόβλημα, όπου το κράτος κρατά τους τίτλους των μισών ακινήτων του χωριού και θεωρεί τους κατοίκους καταπατητές, έχει κληρονομηθεί από την εποχή της απελευθέρωσης από τους Τούρκους και οδεύει και αυτό προς τη λύση του μια και η σχετική νομοθετική διάταξη που διαμορφώθηκε από τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας είναι πλέον έτοιμη περιμένοντας την νομοθετική πρωτοβουλία της αρμόδιας υφυπουργού,
Ποιότητα Ζωής
ΎΔΡΕΥΣΗ
Η κατάσταση των δικτύων ύδρευσης του Δήμου είναι αρκετά προβληματική κυρίως στην Δημοτική Ενότητα Πρεσπών παρά την υψηλή σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα διαθεσιμότητα νερού. Τα δίκτυα έχουν προβληματική σχεδίαση, άγνωστη όδευση και συχνά εμφανίζονται βλάβες με διαρροές εμφανείς και αφανείς που συνεπάγονται μεγάλο κόστος. Παράλληλα σε μεγάλο αριθμό οικισμών, ακόμα και χωρίς να είναι απαραίτητο, η ύδρευση γινόταν με γεωτρήσεις που έχουν υψηλό κόστος λειτουργίας και συντήρησης. Για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων
Άμεσα έγιναν επεμβάσεις για τη μείωση κόστους με την ανίχνευση και επισκευή διαρροών στο Βροντερό και αλλού και την μεταφορά στην εφεδρεία της γεώτρησης Λαιμού με την ανάταξη και επανεισαγωγή των πηγών στο δίκτυο (αφού πρώτα ελέγχθηκε η ποιότητα των νερών τους που είναι εξαιρετική). Επίσης, συντηρήθηκαν τα πιο προβληματικά αντλιοστάσια με αποτέλεσμα την βελτίωση της απόδοσής τους. Εντός του 2017 προγραμματίζεται η υλοποίηση του έργου συντήρησης και αποκατάστασης του συνόλου των αντλιοστασίων με προϋπολογισμό 71,000€.
Έχει υποβληθεί και είναι υπό έγκριση στα πλαίσια του προγράμματος Φιλόδημος, μελέτη για αναβάθμιση εξοπλισμού του συνόλου των δικτύων του Δήμου με εγκατάσταση μετρητικών διατάξεων, αυτοματισμών και συστημάτων απομακρυσμένου ελέγχου που θα εξασφαλίσει την αποτελεσματική διαχείριση του συστήματος ύδρευσης. Πρόκειται για έργο ριζικής τεχνολογικής αναβάθμισης όλων των δικτύων προϋπολογισμού 1.5 εκατομμυρίου €.
Έχει ξεκινήσει το διασυνοριακό έργο SMARTWATERSAVE στο οποίο σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης θα γίνει χαρτογράφηση δικτύου, ανίχνευση διαρροών και κλοπών, και επισκευή-αναβάθμιση βάσει μελέτης σε πέντε οικισμούς του δήμου με προβληματικά δίκτυα.
Έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση και είναι υπό ανάθεση η μελέτη της πλήρους αντικατάστασης των δικτύων ύδρευσης στο Λαιμό, την Καλλιθέα το Βροντερό και τους Ψαράδες όπου εντοπίζονται τα σημαντικότερα προβλήματα. Τα έργα αυτά είναι υπό ένταξη στο μέτρο της ΟΧΕ Δ. Μακεδονίας. Με αυτά τα δύο έργα αντιμετωπίζονται ουσιαστικά τα προβλήματα στα εσωτερικά δίκτυα των χωριών.
Έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση και είναι υπό ανάθεση η μελέτη για την κατασκευή νέων δεξαμενών στους Ψαράδες, το Πράσινο και το Τρίγωνο. Με αυτό το έργο ολοκληρώνεται η αντικατάσταση των παλιών πέτρινων δεξαμενών του συνόλου των οικισμών του Δήμου.
Αντικατάσταση δικτύων ύδρευσης (λόγω αμιάντου) στο Ανταρτικό (περίπου 2,5 χλμ) και το Πράσινο (1 χλμ). Το έργο προυπολογισμού 73000€ είναι έτοιμο προς δημοπράτηση από την Περιφερειακή ενότητα Φλώρινας.
Τέλος για την μείωση του υψηλού κόστους λειτουργίας των αντλιοστασίων στα χωριά που δεν καλύπτονται από πηγές θα εγκατασταθούν μέσω του προγράμματος INTERREG Ελλάδας Αλβανίας Net-metering φωτοβολταικά που θα αντισταθμίσουν την κατανάλωση με παραγωγή ενέργειας μειώνοντας δραματικά το κόστος λειτουργίας και συνεπώς το κόστος ύδρευσης.

ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΣ
Για πρώτη φορά έγινε απογραφή όλων των φωτιστικών του Δήμου τόσο αυτών που είναι σε στύλους της ΔΕΗ όσο και των δημοτικών φωτιστικών. Συνολικά υπάρχουν 2164 φωτιστικά (1022 σε στύλους ΔΕΗ, 1064 δημοτικά φωτιστικά και 77 σε κόμβους εθνικών οδών) το κάθε ένα από τα οποία είναι αριθμημένο κάνοντας την διαδικασία αναφοράς και επίλυσης τυχόν προβλημάτων εύκολη και άμεση. Για την μείωση του κόστους οδοφωτισμού αλλά και την αντιμετώπιση των προβλημάτων από κακοσχεδιασμένα και αναξιόπιστα φωτιστικά υποβλήθηκε και έχει ξεκινήσει πρόγραμμα INTERREG Ελλάδας Αλβανίας το οποίο σκοπεύει στην ενεργειακή αναβάθμιση αλλά και τη μείωση της φωτορύπανσης από κακά σχεδιασμένα φωτιστικά. Με το πρόγραμμα αυτό θα αντικατασταθεί το μεγαλύτερο μέρος των λαμπτήρων με LED νέας τεχνολογίας υψηλής απόδοσης ενώ θα αντικατασταθεί και μεγάλο μέρος των δημοτικών φωτιστικών (περί τα 300) με νέα χαμηλής φωτορύπανσης (dark sky compatible).

ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΧΑΡΕΣ
Ο Δήμος αναγκάστηκε λόγω της αυστηρής νομοθεσίας και νομολογίας να καθαιρέσει το σύνολο των παλιών παιδικών χαρών και έτσι απέμειναν μόνο 2 παιδικές χαρές. Ταυτόχρονα υπέβαλε πρόταση στο πρόγραμμα Φιλόδημος και χρηματοδοτήθηκε με 205.000€ για την κατασκευή νέων παιδικών χαρών. Σήμερα έχει ολοκληρώσει την μελέτη για 8 νέες παιδικές χαρές που πρόκειται να δημοπρατηθούν άμεσα.
 Παιδεία – Υγεία – Πολιτισμός - Αθλητισμός
Τα σχολεία Α’βάθμιας και Β’βάθμιας εκπαίδευσης των Πρεσπών ήταν σε πολύ άσχημη κατάσταση που εγκυμονούσε κινδύνους ακόμα και για τη σωματική ακεραιότητα μαθητών και εκπαιδευτικών. Η Δημοτική αρχή μετά από αναλυτική διαβούλευση με την διοίκηση των σχολείων, τους συλλόγους γονέων και το 15μελές συμβούλιο των μαθητών του γυμνασίου προχώρησε στην μελέτη έργου και αναβάθμισης κα των τριών σχολικών μονάδων του Δήμου. Η πρόταση, προϋπολογισμού 640.000€ (που με τη συμπληρωματική σύμβαση που ζητήθηκε λόγω απρόβλεπτων πρόσθετων εργασιών αυξήθηκε σε
€) εντάχθηκε για χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2016 αλλάζοντας τα δεδομένα των υποδομών
εκπαίδευσης του Δήμου. Τα κτίρια που ήταν ασυντήρητα για δεκαετίες
αναβαθμίστηκαν ολοκληρώνοντας την ενεργειακή αναβάθμιση με μόνωση στη στέγη και αλλαγές κουφωμάτων, ενώ έγινε αλλαγή πατώματος, εσωτερικών κουφωμάτων, εγκατάσταση εξόδου κινδύνου, καθώς και προσθήκη αιθουσών.
Ταυτόχρονα έγινε ανακατασκευή των αύλειων χώρων των 3 σχολείων με νέα γήπεδα και χώρους άθλησης, χώρο προαυλισμού, περίφραξη και παιδική χαρά. Επίσης προστέθηκαν, μία αίθουσα στο Δημοτικό Σχολείο και δύο στο Γυμνάσιο-Λ.Τ. δίνοντας μια προσωρινή ανάσα στο κτιριακό πρόβλημα
Στη συνέχεια, ο δήμος με χρηματοδότηση από τον τοπικό πόρο και δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος κατασκεύασε εργαστήριο φυσικών επιστημών καθώς και εργαστήριο πληροφορικής στο γυμνάσιο ενώ προχωρά στην οριστική λύση του κτιριακού με επεκτάσεις των υποδομών και των κτιρίων που στεγάζουν το Δημοτικό Αγ. Γερμανού και Γυμνάσιο Λ.Τ. Λαιμού για τις μελέτες των οποίων έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από τον Τοπικό Πόρο Ανάπτυξης. Για το Γυμνάσιο εκκρεμεί η έγκριση του κτιριολογικού προγράμματος από το υπουργείο Παιδείας που απαιτείται για την ανάθεση της μελέτης ενώ για το Δημοτικό απαιτείται η εξασφάλιση του οικοπέδου μέσω της αλλαγής ρυμοτομικού του Αγ. Γερμανού που έχει δρομολογηθεί.
Η αναβάθμιση των κτιρίων πέρα από τη βελτίωση της σχολικής εμπειρίας μείωσε ετήσια έξοδα συντήρησης και θέρμανσης και μαζί με την ορθολογική διαχείριση των οικονομικών των σχολικών επιτροπών δίνει πλέον τη δυνατότητα να καλύπτονται, εκτός από τα πάγια έξοδα και τυχόν ανάγκες εξοπλισμού που στο
παρελθόν έμοιαζαν περιττή πολυτέλεια (Αθλητικός εξοπλισμός, βιβλία, κλπ).

Ο δήμος ασκεί πλέον την αρμοδιότητα της διακοπής των μαθημάτων λόγω εκτάκτων καιρικών συνθηκών με υπευθυνότητα μετά την αξιολόγηση των καιρικών συνθηκών, της κατάστασης του τοπικού δικτύου και επικοινωνία με τις αρμόδιες αρχές ενώ έχει οργανώσει την έγκαιρη και εξατομικευμένη ειδοποίηση γονιών, δασκάλων και καθηγητών με SMS σε περίπτωση αλλαγής στη λειτουργία των σχολείων.
Εκτός της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ο Δήμος προχώρησε μετά από διαβούλευση (με τοπικούς φορείς και δημόσια) στην ίδρυση Κέντρου Δια Βίου Μάθησης στις Πρέσπες και στην κατάθεση πρότασης για ολοκληρωμένο πρόγραμμα θεματικών ενοτήτων που περιλαμβάνουν προγράμματα γενικού χαρακτήρα αλλά και 2 τοπικά προγράμματα εστιασμένα στον πρωτογενή τομέα και τον τουρισμό με στόχο την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των δημοτών που δραστηριοποιούνται σε αυτούς. Το 2018 υπογράφτηκε η προγραμματική σύμβαση με το Ίδρυμα δια βίου μάθησης ενώ έχει δημοσιευτεί και η προκήρυξη για την κάλυψη των αναγκών σε διδακτικό προσωπικό.
Τέλος το 2014-2015 η προσχολική αγωγή απασχολούσε μία μοναδική παιδαγωγό για την φροντίδα μόλις πέντε παιδιών. Σήμερα ο παιδικός σταθμός απασχολεί τρεις παιδαγωγούς ενώ σύντομα θα αναπληρωθεί και η θέση της μαγείρισσας που παραιτήθηκε ενώ η δομή φροντίζει πλέον σχεδόν 20 παιδιά.

ΥΓΕΙΑ

Η αναβάθμιση του επιπέδου της παρεχόμενης υγείας στην Πρέσπα παραμένει βασικός στόχος του Δήμου Πρεσπών διαχρονικά αλλά τον τελευταίο ενάμισυ χρόνο έσπασε η στασιμότητα και οι εξελίξεις είναι ραγδαίες τόσο για την προληπτική όσο για την θεραπευτική ιατρική αλλά και την άμεση βοήθεια στην περιοχή μας.

Όσο αφορά την προληπτική ιατρική έγινε το μεγάλο βήμα ένταξης του Δήμου Πρεσπών στο πρόγραμμα των κινητών ιατρικών μονάδων που είναι αποτέλεσμα συνεργασία του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Πολυκλινικής του Ολυμπιακού Σταδίου με αποκλειστική χρηματοδότηση
από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος και αφορά επίσκεψη ιατρών από 16 ειδικότητες καθώς και σχετικών διαγνωστικών εργαστηρίων. Στην πρώτη επίσκεψη μέσα σε τρεις μέρες 785 ραντεβού/εξετάσεις σε 327 εξεταζόμενους, 47 εξετάσεις μέτρησης οστικής πυκνότητας, 58 μαστογραφίες, 136 ακτινογραφίες, 109 υπέρηχοι, 46 test pap και 68 ΗΚΤ. Οι επισκέψεις θα επαναλαμβάνονται περίπου κάθε 14 μήνες.

Στην θεραπευτική ιατρική το μεγάλο βήμα ήταν η ίδρυση του Πολυδύναμου Περιφερειακού Ιατρείου Λευκώνα Πρεσπών τον Αύγουστο 2017 (ΦΕΚ Β’ 2934/2017). Στη νέα δομή από το φθινόπωρο του 2018 έχουν γίνει ήδη προσλήψεις του προβλεπόμενου νοσηλευτικού προσωπικού (σήμερα υπηρετούν τρεις
νοσηλευτές/τριες), πληρώματος ασθενοφόρου και σήμερα υπηρετούν 2 οδηγοί καθώς και 1 άτομο βοηθητικό προσωπικό.

Από πλευράς εξοπλισμού, στο πολυιατρείο έγινε δωρεά από το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ιατρικού εξοπλισμού για την κάλυψη των αναγκών όπως διατυπώθηκαν από του
υπηρετούντες αγροτικούς γιατρούς και βεβαίως η διάθεση από το υπουργείο υγείας ασθενοφόρου για τις διακομιδές. Ταυτόχρονα έχει ενταχθεί η αναβάθμιση του κτιρίου και του εξοπλισμού του Ιατρείου στο ΠΕΠ Δ. Μακεδονίας με προϋπολογισμό 450.000€ και αναμένεται η πρόσκληση από τη διαχειριστική αρχή για την υλοποίηση του έργου.

Το βασικό στοίχημα πλέον είναι η στελέχωση του Πολυδύναμου Περιφερειακού Ιατρείου Λευκώνα με ιατρικό προσωπικό. Πρόκειται για το δυσκολότερο ίσως πρόβλημα διότι δεν εξαρτάται από τη βούληση τη δική μας ή του υπουργείου αλλά από την πρόθεση κάποιου ειδικευμένου γιατρού να καταλάβει την θέση επιμελητή Β’. (Ήδη, έχει προκηρυχτεί η μία από τις τρεις θέσεις επιμελητών Β’). Με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ο Δήμος Πρεσπών διαθέτει επιπλέον κίνητρο με την κάλυψη εξόδων στέγασης και εστίασης μέχρι του ποσού των 300€.

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο πολιτισμός στην Πρέσπα είναι στοιχείο της ταυτότητας της περιοχής, υποδομή για την ανάπτυξη του τουρισμού αλλά και βασικός παράγοντας της ποιότητας ζωής όλων μας. Με συστηματική προσπάθεια και συνεργασία με αρμόδιους και φορείς έχει αλλάξει η κατάσταση των πολιτιστικών πραγμάτων στην Πρέσπα, από το ναδίρ του 2014 στο ζενίθ σήμερα και μάλιστα χωρίς αντίστοιχη επιβάρυνση του προυπολογισμού του Δήμου, έτσι
Ανοίγει, πάνω από 10 χρόνια μετά τη δημιουργία της η Βυζαντινή συλλογή του Αγ. Γερμανού. Μετά την έγκριση του έργου HOLYWATER, με επικεφαλής εταίρο το δήμο Πρεσπών και τη συμμετοχή της εφορείας αρχαιοτήτων Φλώρινας, το οποίο ξεκινά άμεσα, αρχίζει η καταγραφή, συντήρηση και προετοιμασία της έκθεσης του υλικού της συλλογής δηλαδή των ευρημάτων από τις Πρέσπες που σήμερα είναι διάσπαρτα σε μουσεία και συλλογές στη Φλώρινα, την Καστοριά και τη Θεσσαλονίκη. Η δράση υλοποιείται με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα 18 μηνών και οδηγεί στην πλήρη λειτουργία της Βυζαντινής συλλογής. Με το ίδιο έργο, μεταξύ άλλων, χρηματοδοτούνται ξεναγήσεις με τα ηλιακά σκάφη του Δήμου και η αναβάθμιση της λειτουργίας του νερόμυλου του Αγ. Γερμανού.
Έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στον τοπικό πόρο του Δήμου η ολοκλήρωση των αρχιτεκτονικών μελετών των τελευταίων 3 μεταβυζαντινών μνημείων των Πρεσπών (Αγ. Γεώργιος Αγκαθωτού, Αγ. Αθανάσιος Καλλιθέας, Αγ. Αθανάσιος Οξυάς), καθώς και Αγ. Δημητρίου Μοσχοχωρίου με σκοπό να παραδοθούν στο υπ. Πολιτισμού για να υλοποιηθούν.
•Έχει προχωρήσει με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου στην συγκρότηση της επιτροπής πολιτισμού με εκπροσώπους πολιτιστικών συλλόγων,της Σχολής καλών
τεχνών Φλώρινας, καλλιτέχνες και ενδιαφερόμενους δημότες. Η επιτροπή που λειτουργεί από το καλοκαίρι του 2016 έχει ήδη στο ενεργητικό της τη διαμόρφωση του στρατηγικού σχεδιασμού για έργα, δράσεις και εκδηλώσεις στην περιοχή αλλά και την υλοποίηση τους.
Έχει διαμορφωθεί ένα σύνολο δράσεων και εκδηλώσεων που υποστηρίζονται ή και υλοποιούνται από τον Δήμο που καλύπτει όλο το έτος (Εκδηλώσεις την αποκριά και τα κούλουμα, Γιορτή του Νάρκισσου, Φεστιβάλ Κούλας, Φεστιβάλ Πρεσπών, Γιορτή Φασολιού Τσιρονιού, Φωτιές Χριστουγέννων). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εκδηλώσεις που γίνονταν στο παρελθόν και ατόνησαν αλλά και νέες. Κάθε χρόνο αναβαθμίζει τις δράσεις αξιοποιώντας χορηγίες και προγράμματα και τις συνδέει με την ανάπτυξη της οικονομίας της περιοχής δηλαδή την προώθηση των τοπικών προϊόντων και την επισκεψιμότητα της περιοχής. Πιο εμφατικά η γιορτή Φασολιού Τσιρονιού το 2018 για πρώτη φορά περιλάμβανε και προωθητική δράση για τα προϊόντα και την περιοχή στην Θεσσαλονίκη ενώ την επόμενη χρονιά προγραμματίζουμε παρόμοια δράστη και στην Πρωτεύουσα.
Η Δημοτική Βιβλιοθήκη στο Λαιμό που ανακαινίστηκε με δαπάνη της COSMOTE αλλά παρέμενε κλειστή και χωρίς δράσεις ξανάνοιξε με δράσεις κυρίως για παιδιά και νέους, σε συνεργασία με την Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών και συγχρηματοδότηση από το Δήμο και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στα πλαίσια
του προγράμματος POLIPRESPA.
Σήμερα η Δημοτική Βιβλιοθήκη, έχει καθημερινή λειτουργία τόσο τις πρωινές όσο και τις απογευματινές ώρες, με μόνιμες
δραστηριότητες ιδίως για παιδιά αλλά και με οργανωμένες δράσεις για την
καλλιτεχνική εκπαίδευση των παιδιών και των νέων (θεατρικά εργαστήρια, μαθήματα εικαστικών φωτογραφία κλπ) σεμινάρια επαγγελματικού προσανατολισμού, προβολές κα.
Έχει καταφέρει να ενισχύσει άμεσα τους πολιτιστικούς συλλόγους της περιοχής για τις δράσεις τους συμπεριλαμβανομένων των φωτιών των Χριστουγέννων με ενιαία κριτήρια και αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου. Επίσης έχει προμηθευτεί εξοπλισμό εκδηλώσεων (εξοπλισμό εστίασης καθώς και 600 τραπεζοκαθίσματα) για την έμμεση ενίσχυσή των δράσεών τους.
Προχωρά στην χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος LEADER του πνευματικού κέντρου του Δήμου πολυχρηστική αίθουσα παραστάσεων, εκδηλώσεων, συνεδρίων αξιοποιώντας το κτίριο αγροτολέσχης της Καλλιθέας προϋπολογισμού 250000€. Η μελέτη του κτιρίου αποτελεί δωρεά από το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στα πλαίσια του προγράμματος POLIPRESPA.

Οικονομική ανάπτυξη
Ο Δηλωμένος στόχος του Δήμου Πρεσπών είναι η αξιοποίηση της μοναδικής φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς του Δήμου ως μοχλούς και κινητήριες δυνάμεις για την πρόοδο και την ευημερία των δημοτών.

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Ο πρωτογενής τομέας (Γεωργία, Κτηνοτροφία, Αλιεία, Υλοτομία) είναι, και σκοπός μας είναι να παραμείνει, ο μεγαλύτερος παραγωγικός τομέας της περιοχής μας. Η γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία, υλοτομία κλπ στη Πρέσπα έχουν χαρακτηριστικά που όχι μόνο επιτρέπουν την άσκησή τους με σεβασμό στο περιβάλλον αλλά και τις καθιστούν βασικά διαχειριστικά μέσα για την διατήρηση και βελτίωση της βιοποικιλότητας της περιοχής. Με βάση αυτή την οπτική τα σημαντικά ζητήματα που προωθεί ή υλοποιεί ο Δήμος Πρεσπών είναι
1. Αρδευτικό Πρεσπών. Το πιο σημαντικό και πολυδάπανο έργο στην Πρέσπα, με προϋπολογισμό οριστικής μελέτης 20.7 εκ. € είναι η μετατροπή του σημερινού αρδευτικού συστήματος σε νέο υπό πίεση για άρδευση με σταγόνες. Η
μελέτη του έργου ολοκληρώθηκε και τα τεύχη δημοπράτησης παραδόθηκαν στην διεύθυνση Μελετών του ΥΠΑΑΤ στα τέλη του 2017 η οποία ανέλαβε την υποβολή του έργου. Κάποιες συμπληρωματικές μελέτες (Οικονομοτεχνικής σκοπιμότητας και εξοικονόμησης νερού) που απαιτούνταν για την υποβολή και την ορθή αξιολόγηση του έργου συντάχθηκαν
μετά την παρέμβαση του Δήμου Πρεσπών. Τελικά η υποβολή του φακέλου έγινε από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΑΑΤ. Το νέο αρδευτικό Πρεσπών λόγω της μεγάλης εξοικονόμησης νερού σε έναν από τους πιο σημαντικούς υγρότοπους της χώρας έχει μια από τις καλύτερες βαθμολογίες τεχνικής αξιολόγησης και αναμένουμε να ενταχθεί από τα πρώτα στο  χρηματοδοτικό μέτρο
4.3.1 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης. Άλλωστε για αυτό έχουμε την δέσμευση του πρωθυπουργού και τις διαβεβαιώσεις   της   ηγεσίας του
ΥΠΑΑΤ. Ο Δήμος, μαζί με άλλους φορείς των Πρεσπών καθώς και την Περιφερειακή ενότητα Φλώρινας όλα αυτά τα χρόνια πίεζε υπηρεσιακοά και πολιτικά στελέχη της διοίκησηςη για την ωρίμανση αλλά και για την ένταξη του έργου στο ΠΑΑ 2016-2020 με συνεχείς επαφές τόσο με την υπηρεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων όσο και με την πολιτική ηγεσία.
2. Αγροτική οδοποιία: Στο μεγάλο έργο του αρδευτικού περιλαμβάνεται βέβαια και η βελτίωση του συνόλου των δρόμων στο περίγραμμα του έργου (περί τα 120 χλμ αγροτικών δρόμων). Πέραν αυτού ο Δήμος εκπονεί μελέτη για την βελτίωση 20 χλμ αγροτικών δρόμων προυπολογισμού 700.000€ που θα υποβληθεί στα πλαίσια του προγράμματος Φιλόδημος.
3. Μελέτη σχεδιασμού αγροπεριβαλλοντικών μέτρων ειδικά για τον Δήμο Πρεσπών, σε συνεργασία με τους φορείς των παραγωγών, με σκοπό να ενταχθούν στο ΠΑΑ και να υλοποιηθούν από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης προσφέροντας συμπληρωματικό εισόδημα σε γεωργούς και κτηνοτρόφους για φιλοπεριβαλλοντικές δράσεις που θα αναλάβουν να κάνουν εθελοντικά.
4. Υποστήριξη της Κτηνοτροφίας. Η κτηνοτροφία δεν είναι μόνο σημαντική οικονομική δραστηριότητα αλλά αποτελεί τη σπονδυλική στήλη της κοινωνίας μας και ακόμα περισσότερο είναι είναι ο κλάδος με τα μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης μια και οι βοσκότοποι του Δήμου μπορούν να υποδεχτούν κατά πολύ μεγαλύτερα κοπάδια. Η υποστήριξή της είναι ύψιστη προτεραιότητα και εκφράζεται με δαπάνες από τον προϋπολογισμό του Δήμου, διεκδίκηση χρηματοδοτήσεων για έργα υποστήριξης και πολιτικές διεκδικήσεις για την επιλεξιμότητα των βοσκοτόπων και την κατανομή τους στους κτηνοτρόφους των Πρεσπών και μόνο.
Ο Δήμος Πρεσπών, παρότι δεν έχει πλέον την αρμοδιότητα και δεν εισπράτει τα έσοδα από τα τέλη βόσκησης, συντηρεί και αναβαθμίζει τις υποδομές και προσβάσεις στους βοσκότοπους, έτσι, είναι σε θέση και συντηρεί δρόμους πρόσβασης στους ορεινούς βοσκότοπους, εγκαθιστά νέες ποτίστρες και αντικαθιστά τις παλιές, ενώ κατασκεύασε σε συνεργασία με τον κτηνοτροφικό σύλλογο και παγίδες για την σύλληψη βοοειδών (2 σταθερές και 1 κινητή) .
Έχει ήδη προχωρήσει σε συνεργασία με την ΠΕ Φλώρινας στην κατασκευή ομβριοδεξαμενής στην Σφήκα για την καλύτερη αξιοποίηση του βοσκότοπου της Βάρμπας.
Βρίσκεται σε συνεργασία και συντονισμό με τους φορείς των Πρεσπών (κτηνοτροφικό Συνεταιρισμό, Αγροτικό Συνεταιρισμό «Πελεκάνος», Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών και Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Πρεσπών) αλλά και την Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας που είναι αρμόδια για την περάτωση της μελέτης βόσκησης για όλο το Δήμο Πρεσπών (που χρηματοδοτήθηκε από τον Φορέα Διαχείρισης του Πάρκου).
Προωθεί την τεχνική μελέτη και εν συνεχεία την κατασκευή των έργων που προδιαγράφονται για την εφαρμογή της. Πρόκειται για το πιο σημαντικό αναπτυξιακό έργο μετά το αρδευτικό Πρεσπών καθώς η αναλυτική καταγραφή των απαιτήσεων έργων και υποδομών βόσκησης έδειξε ανάγκη για έργα προϋπολογισμού 5 εκ. €. Λόγω του μεγάλου κόστους και αριθμού έργων θα αξιοποιηθούν διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία
i. Έργα οδοποιίας, ποτίστρες και καλλιέργειες πηγών στους δημοτικούς βοσκοτόπου ύψους 140.000€ μελετώνται για λογαριαμό του Δήμου και θα χρηματοδοτηθούν στα πλαίσια προγράμματος INTERREG που έχει εξασφαλίσει η ΠΕ Φλώρινας.
ii. Επισκευές υποδομών (Λούτσες) στο Βροντερό έχουν ενταχθεί στο τεχνικό δελτίο του Φορέα Διαχείρησης του Εθνικού Πάρκου Πρεσπών.
iii. Έργα και υποδομές ύψους 1.500.00€ έχουν ενταχθεί στο Επιχειρησιακό σχέδιο του Δήμου για ένταξη στην ΟΧΕ Δυτικές Μακεδονίας για την προστασία της υψηλής βιοποικιλότητας της περιοχής.
iv. Θα διεκδικηθούν έργα και υποδομές από το σχετικό μέτρο του ΠΕΠ Δ. Μακεδονίας για έργα βόσκησης και δασικής οδοποιίας.
5. Υποστήριξη υλοτομίας. Ο Δήμος εκπονεί τις διαχειριστικές μελέτες τριών δημοτικών δασών που έχουν λήξει (μερικές εδώ και χρόνια), αντιμετωπίζοντας μια εκκρεμότητα που έχει δημιουργήσει προβλήματα στην προμήθεια των καυσόξυλων για ατομικές ανάγκες αλλά και στην δραστηριότητα των δασικών συνεταιρισμών.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Οι Πρέσπες είναι από τις πιο επισκέψιμες περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας η οποία όμως είναι η λιγότερο αναπτυγμένη τουριστικά περιφέρεια της χώρας. Κεντρική μας στρατηγική για την ανάπτυξη του τουρισμού είναι η μετατροπή της Πρέσπας σε βασικό προορισμό εναλλακτικού τουρισμού και όχι αξιοθέατου για το οποίο αρκεί μια ημερήσια επίσκεψη. Για να το κατορθώσουμε αυτό έχουμε υλοποιήσει ή προγραμματίζουμε τα παρακάτω
Ο Δήμος Πρεσπών είναι απομονωμένος, με δύσκολη πρόσβαση από την Πλευρά της Φλώρινας όπου η εθνική οδός από την Κρυσταλλοπηγή μέχρι τη Φλώρινα δεν έχει αναβαθμιστεί τις τελευταίες δεκαετίες. Αντίθετα από την Πλευρά της Καστοριάς έχει ολοκληρωθεί ο της Εγνατίας από την Κορομηλιά μέχρι την Κρυσταλλοπηγή. Για την βελτίωση της πρόσβασης έχουν δρομολογηθεί τα εξής έργα και δράσεις:
o Το ώριμο μελετητικά έργο της βελτίωσης της διαδρομής διασταύρωση Βατοχώρι- Περβάλι προϋπολογισμού 15 εκ ευρώ έχει ενταχθεί στο ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας. Αναμένεται να επαναληφθεί άμεσα η προκήρυξη του έργου και η ΠΕ Φλώρινας είναι έτοιμη να υποβάλει την πρόταση.
o Έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση (ΟΧΕ) Δ. Μακεδονίας ύψους 10 εκ. € για την μελέτη και κατασκευή σήραγγας στη θέση περβάλι που να κάνει πολύ ευκολότερη την πρόσβαση προς και από την λεκάνη των Πρεσπών ιδίως το χειμώνα. Ο φάκελος έργου είναι υπό σύνταξη και σύντομα η διαχειριστική αρχή θα προκηρύξει το έργο με φορέα υλοποίησης την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
o Το εσωτερικό οδικό δίκτυο του Δήμου που είχε περιέλθει σε απαξία επισκευάζεται πλέον συστηματικά ετησίως από το Δήμο ενώ και η Περιφερειακή ενότητα Φλώρινας υλοποιεί πρόγραμμα εκτεταμένων ασφαλτοστρώσεων στο μεγαλύτερο μέρος του οδικού δικτύου του Δήμου.
o Υλοποιήθηκε σε συνεργασία με την Εγνατία οδό η βελτίωση του δρόμου προς τον παλιό οικισμό της Κρυσταλλοπηγής και την εκκλησία του Αγ. Γεωργίου.
Εντάχθηκε στο στρατηγικό σκέλος του προγράμματος INTERREG-IPA Ελλάδας Αλβανίας η μελέτη της σιδηροδρομικής γραμμής Φλώρινα-Κρυσταλλοπηγή-Πόγραδετς καθώς και Κρυσταλλοπηγής Καστοριάς που θα συνδέσει τα σιδηροδρομικά δίκτυα Ελλάδας Αλβανίας και θα καταστήσει (σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα) την Κρυσταλλοπηγή σιδηροδρομικό κόμβο.
Σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας που είναι αρμόδια αρχή (από κοινού με την Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών) είμαστε σε επαφή με τον αρμόδιο φορέα επιβατικών μεταφορών για την επανέναρξη μετά από πολλά χρόνια της συστηματικής επιβατικής συγκοινωνίας Πρεσπών – Φλώρινας. Στο βαθμό που αυτό δεν καταστεί εφικτό το επόμενο διάστημα ο Δήμος θα προχωρήσει στην εκτέλεση δρομολογίων με την απελευθέρωση των επιβατικών συγκοινωνιών που θα γίνει μέσα στο 2019.
Ολοκληρώθηκαν έργα αναπλάσεων στο σύνολο των οικισμών της Δημοτικής Ενότητας Κρυσταλλοπηγής (Κρυσταλλοπηγή,
Κώττας, Βατοχώρι) καθώς και του Πλατέως που είχαν ήδη ξεκινήσει όταν αναλάβαμε συνολικού προϋπολογισμού 1,27 εκ. €. Ανατέθηκε και υλοποιήθηκε εξαρχής η εκτεταμένη ανάπλαση στην Μικρολίμνη προϋπολογισμού 1,85 εκ. € με σημαντική επίπτωση στο τουριστικό προϊόν της περιοχής. Μελετήθηκε,
ανατέθηκε και ολοκληρώθηκε η ανάπλαση του Λευκώνα προϋπολογισμού 1,24 εκ. €. Ταυτόχρονα έχει υλοποιείται μελέτη ανάπλασης στον Αγ. Αχίλλειο με σκοπό την αναβάθμισή του ως βασικό τουριστικό πόλο του Δήμου μας ενώ έχουν ενταχθεί στον τοπικό πόρο Ανάπτυξης οι μελέτες ανάπλασης της Καλλιθέας, των Καρυών και του Βροντερού.
Έχει εκπονηθεί από την ΑΝΚΟ για λογαριασμό της Περιφέρειακής Ενότητας Φλώρινας η μελέτη αναβάθμισης του χιονοδρομικού κέντρου Βίγλας με προϋπολογισμό σε πρώτη φάση ύψους 7 εκ. που αντιμετωπίζει πάγια προβλήματα με παρεμβάσεις όπως αναβάθμιση των αναβατήρων και παραγωγή τεχνητού χιονιού. Ο Δήμος Πρεσπών έχει προτείνει παρεμβάσεις που εξασφαλίζουν την λειτουργία του κέντρου του καλοκαιρινούς μήνες (οι προδιαγραφές των αναβατήρων θα μπορούν να εξυπηρετούν και ποδήλατα ώστε να λειτουργεί και σαν πίστα ποδηλάτου κατάβασης) αλλά και τη σύνδεση του Χ/Κ με τον οικισμό του Πισοδερίου με αναβατήρα που θα ξεκινά από τον οικισμό.
Μετά από αίτημα του Δήμου Πρεσπών η παραλία της Μεγάλης Πρέσπας εντάχθηκε στο δίκτυο παρακολούθησης κολυμβητικών υδάτων του υπουργείου Περιβάλλοντος. Έτσι η καλή ποιότητα των νερών της λίμνης για κολύμβηση πιστοποιείται με συνεχείς μετρήσεις όλο το καλοκαίρι. Επίσης, έχει υποβάλει αίτημα στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου να του παραχωρηθούν τα τουριστικά ακίνητα στην Κούλα (Πλαζ, Ναυτικό όμιλος) για να τα αξιοποιήσει υλοποιώντας πάγιο αίτημα των επαγγελματιών τουρισμού της περιοχής μας.

Έχει ενταχθεί στον τοπικό πόρο ανάπτυξης ο σχεδιασμός της ενοποίησης των χώρων πολιτιστικού και περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος των Πρεσπών στη βάση ενιαίων διαδρομών, πληροφόρησης και παρουσίασης.
Έχει εγκριθεί στο πρόγραμμα INTERREG Ελλάδα - πΓΔΜ και θα ξεκινήσει άμεσα το έργο HOLYWATER που έχει στόχο την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής με το Δήμο Πρεσπών επικεφαλής και με συμμετέχοντες την Εφορεία Αρχαιοτήτων Φλώρινας και την Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών που περιλαμβάνει πλήθος δράσεων για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής με έμφαση στον πολιτισμό και το περιβάλλον (πολιτιστικές διαδρομές στις λίμνες, Βυζαντινή συλλογή Αγ. Γερμανού, Οικοτουρισμός, Νερόμυλος, χάρτες και οδηγοί, ψηφιακή εφαρμογή περιήγησης, εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας κλπ) καθώς και προωθητικές ενέργειες για τις φυσικές και πολιτιστικές αξίες των Πρεσπών.
Το πιο σημαντικό όμως έργο, αυτό που από μόνο του είναι σε θέση να αλλάξει τελείως τα δεδομένα και δίνει τη δυνατότητα στην Πρέσπα να αποτελεί έναν προορισμό, με δύο λίμνες και τρεις χώρες είναι η διάνοιξη της συνοριακής διάβασης στον Λαιμό. Ήδη έχει γίνει η αρχική φάση διάνοιξης του δρόμου. Οι εργασίες θα συνεχιστούν με βάση την προγραμματική σύμβαση με τον Στρατό μας και χρηματοδότηση από το ΠΔΕ της Περιφέρειας Δυστικής Μακεδονίας. Η διάβαση που είχε αναφερθεί ως μέτρο οικοδόμησης εμπιστοσύνης από τον τότε υπ. Εξωτερικών κο Κοτζιά το 2015 ενώ ανακοινώθηκε και από τους πρωθυπουργούς των δύο χωρών στο Νταβός το 2018. Ταυτόχρονα, έχουν δεσμευτεί 5 εκ.€ στο πρόγραμμα INTERREG Ελλάδας πΓΔΜ για την εκτέλεση των οριστικών έργων των σχετικών υποδομών συμπεριλαμβανόμενης της ανάπλασης του Λαιμού.

Κοινωνικές υπηρεσίες - Κοινωνική Αλληλεγγύη
Η μακροχρόνια οικονομική κρίσης της χώρας έχει πλήξει τον κοινωνικό ιστό όσο ποτέ στο παρελθόν. Η αλληλεγγύη απέναντι στους οικονομικά αδύναμους έχει λάβει μεγαλύτερη σημασία απ’ ότι ποτέ στο παρελθόν για όλα τα επίπεδα της διοίκησης. Ο Δημοτική Αρχή από το ξεκίνημα της θητείας της έκανε απογραφή των δυνητικά δικαιούχων κοινωνικής αλληλεγγύης χαρτογραφώντας τα προβλήματα και σχεδιάζοντας παρεμβάσεις. Από την αρχή ήταν σαφές ότι ο Δήμος έχει το θεμελιώδες πρόβλημα της έλλειψης κοινωνικών υπηρεσιών πρόβλημα που έπρεπε να λυθεί για να μπορέσει να παρέχει υπηρεσίες κοινωνικής φύσης με σταθερότητα. Γιαυτό αν και αρχικά δεν προβλέπετο δομή για Δήμους μικρότερους των 10.000 κατοίκων, απέκτησε κέντρο κοινότητας (ως αντένα του αντίστοιχου κέντρου της Φλώρινας). Ενώ πρόσφατα ξεκίνησε τις διαδικασίες ένταξης στο οργανόγραμμά του των εργαζομένων στο πρόγραμμα βοήθεια στο σπίτι. Με αυτό τον τρόπο ουσιαστικά αποκτά κοινωνική υπηρεσία με 2 κοινωνικές λειτουργούς, μία νοσηλεύτρια και μία οικιακή βοηθό για πρώτη φορά από την δημιουργία. Συνοπτικά οι δράσεις πρωτοβουλίες που έχουν γίνει:
Μείωση των τελών ύδρευσης από 25% - 50% μέχρι και εκμηδενισμό παγίου για άπορους και άλλες ευάλωτες ομάδες πληθυσμού τον Ιανουάριο του 2015. Η μείωση που αφορούσε και παλιές οφειλές έδωσε ανάσα σε πολλούς δημότες που με αυτόν τον τρόπο τακτοποίησαν τις υποθέσεις τους και πήραν δημοτική ενημερότητα.
Συστηματική και εξατομικευμένη ενημέρωση με βάση την απογραφή αναγκών όλων των πιθανών δικαιούχων του κοινωνικού εισοδήματος αλληλεγγύης που εξασφάλισε μεγάλη συμμετοχή δικαιούχων στον Δήμο Πρεσπών. Ενημέρωση και συστηματική παροχή συμβουλών για δράσεις υποστήριξης και δυνατότητες που υπάρχουν (πχ. κοινωνικού τιμολογίου ΔΕΗ)
Διανομή τροφίμων και άλλων υλικών στους δικαιούχους ΤΕΒΑ και παράλληλα εξασφάλιση και διανομή ποσοτήτων τροφίμων σε ευρύτερες ομάδες πληθυσμού καθώς και ενίσχυση του συσσιτίου του Δημοτικού σχολείου με πρώτες ύλες.
Παρέμβαση στο υπουργείο περιβάλλοντος για αλλαγή της ΚΕΔ (Κρατική εκμετάλλευση δασών) ώστε να διευρυνθούν οι κατηγορίες που παίρνουν καυσόξυλα για ατομικές ανάγκες σε μειωμένη τιμή περιλαμβάνοντας απόρους, μονογονεϊκές οικογένειες και τρίτεκνους, ενώ για τους ακραία φτωχούς (δικαιούχους ΤΕΒΑ και κάρτας σίτισης) προτείνεται η δωρεάν διάθεση αξιοποιώντας πόρους από Ευρωπαϊκό Κοινωνικό ταμείο.
Αγορά και δωρεάν διάθεση σε 40 οικογένειες μονίμων κατοίκων που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες πληθυσμού (άποροι, πολύτεκνοι/τρίτεκνοι, ΑΜΕΑ, μονογονεϊκές οικογένειες με εισοδηματικά κριτήρια) μεριδίων 5 κ.μ. καυσόξυλων ή τροφίμων και άλλων απαραίτητων μετά από αξιολόγηση αιτημάτων και ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.