γράφει ο Μπάμπης Θ. Τριανταφυλλίδης
parathrhthsflorina.gr


Η για δεύτερη φορά επίσκεψη στη Φλώρινα του Υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου μέσα σε δύο χρόνια κάθε άλλο παρά ευχάριστη μπορεί να χαρακτηριστεί.
Ο κ. Υπουργός έδειξε καθαρά τις προθέσεις του τόσο για το καυτό θέμα του νέου πανεπιστημίου όσο και για την θέρμανση των σχολικών μονάδων.
Ο κ. Γαβρόγλου βρίσκεται μακράν του τι έχει ανάγκη ο τόπος μας και σε πλήρη αντίθεση με το τι θέλει η κοινωνία και το σύνολο των φορέων της.


Μάλιστα δε αν δεν γίνονταν η συνέντευξη τύπου σοβαρά ζητήματα θα βρίσκονταν στο σκοτάδι εξυπηρετώντας συντεχνιακά συμφέροντα και επιδιώξεις. Συμφέροντα τα οποία συγκάλυψαν και «κουκούλωσαν» τόσο ο κυβερνητικός βουλευτής Κώστας Σέλτσας το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ όσο και το στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ και συμπολίτισσα μας Πέτη Πέρκα.

Και εξηγούμαι,
Για την περιοχή μας το πρόβλημα της θέρμανσης των σχολικών μονάδων είναι μέγιστο. Σοβαρό πρόβλημα έχουν και τα σχολικά κτίρια. Επιβεβαίωση των όσων αναφέρω είναι η επιστολή στην οποία τα διοικητικά συμβούλια των συλλόγων των σχολικών μονάδων της Φλώρινας αναφέρουν «…Η παλαιότητα των σχολικών κτιρίων, με μηδενικές συντηρήσεις και χωρίς καμία θερμομόνωση, δεν προσφέρουν καμία δυνατότητα εξοικονόμησης ενέργειας με αποτέλεσμα την σπατάλη στην κατανάλωση καυσίμου και την ελλιπή θέρμανση των αιθουσών. Κάθε χρόνο εξαιτίας των παραπάνω αντίξοων συνθηκών, χάνονται πολλές διδακτικές ώρες οι οποίες είναι αδύνατο να αναπληρωθούν. Φέτος μόνο, τα σχολεία παρέμειναν κλειστά για τρείς συνεχόμενες εβδομάδες – απώλεια εκατό (100) περίπου διδακτικών ωρών και επιπλέον για τρείς εβδομάδες ξεκινούσαν τη λειτουργία τους στις 9 ή 10 π.μ λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών…».



Ο κ. Υπουργός μας είπε ότι το πρόβλημα της θέρμανσης θα λυθεί με την ενεργειακή αναβάθμιση(!!!) λες και βρίσκεται στην περιοχή του Μαραθώνα.

Εμείς που ζούμε στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες για μήνες ξέρουμε ότι το πρόγραμμα της ενεργειακής αναβάθμισης δεν άμεσα το πρόβλημα αλλά ούτε και σε βάθος δεκαετίας, γιατί κινείται με ρυθμούς χελώνας. Από το πρόγραμμα αυτό σύμφωνα με δτ της ΠΔΜ χρηματοδοτείται μία μόνο σχολική μονάδα του δήμου Φλώρινας με 110.000 ευρώ, όταν οι ΠΕ Κοζάνης, Καστοριάς και Γρεβενών παίρνουν 9.190. 000 ευρώ.
Κι εδώ οι ευθύνες βαρύνουν εξ ολοκλήρου τον περιφερειάρχη Θόδωρο Καρυπίδη και τον Αντιπεριφερειάρχη Στέφανο Μπίρο.



Έρχομαι τώρα στο θέμα του νέου πανεπιστημίου που προκύπτει από την συνένωση ΤΕΙ και ΠΔΜ.

Έχουμε μια σειρά από αποφάσεις και ψηφίσματα τόσο της πανεπιστημιακής κοινότητας όσο και του συνόλου των φορέων για δημιουργία και δεύτερου τμήματος στη Φλώρινα στη Σχολή Καλών Τεχνών που έχει έδρα τη Φλώρινα.

Ο κ. Υπουργός δήλωσε ρητά και κατηγορηματικά ότι το τμήμα εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών δεν πρόκειται να φύγει από τη Φλώρινα και πως όποιος αυτό το λέει είναι «μία μπαρούφα».

Το ζήτημα δεν είναι αυτό αλλά το που θα γίνει το δεύτερο τμήμα που σκέφτονται να ιδρύσουν. Αν θα έχει κι αυτό έδρα τη Φλώρινα. Κι εδώ οι δηλώσεις του κ. Υπουργού έχουν να κάνουν με τα κτίρια που παραχωρεί η ΔΕΗ για στούντιο κινηματογράφου και πως μπορεί να ενισχυθεί ο άξονας Φλώρινα-Πτολεμαΐδα-Κοζάνη. Καμιά αναφορά δεν έκανε για τη Φλώρινα.
Αν τώρα συνδυάσεις το γεγονός ότι δεν ανακοινώθηκε το δεύτερο τμήμα για τη ΣΚΤ με την αναφορά του κ. Γαβρόγλου για τα κτίρια που διαθέτει η ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα για στούντιο και την ενίσχυση του άξονα των τριών πόλεων καθώς και με το δτ του βουλευτή Κοζάνης του κ. Μουμουλίδη να γίνουν διεθνή στούντιο κινηματογραφίας στα κτίρια της ΔΕΗ (ΑΕΒΑΛ), βγαίνει βάσιμα το συμπέρασμα ότι το νέο τμήμα της σχολής οδεύει προς Κοζάνη.

Το γεγονός αυτό αποσιωπάται ως εφτασφράγιστο μυστικό.

Το δεύτερο τμήμα επιστήμης τροφίμων και διατροφής της σχολής γεωπονικών σπουδών θα λειτουργήσει όχι νωρίτερα από το 2020-2021 με απόφαση συγκλήτου και με προϋποθέσεις. Κι αυτό γίνεται σε ένα κτιριακό συγκρότημα που λειτουργούσε 4 τμήματα ΤΕΙ. Θα δούμε βέβαια και τον περιορισμό στους εισακτέους στη σχολή.

Ο κ. Γαβρόγλου δεν τόλμησε ή δεν ήθελε να επισκεφθεί το πανεπιστήμιο και τον Δήμο Φλώρινας τα οποία έμειναν εκτός του προγράμματος του, γιατί δεν ήθελε να έρθει σε ευθεία σύγκρουση με τους τοπικούς φορείς. Επέλεξε να συνδιαλέγεται με το κομματικό κονκλάβιο με το οποίο συνέφαγε στην εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ Φλώρινας.



Κατηγορήθηκε ο πρώην βουλευτής της ΝΔ Στάθης Κωνσταντινίδης ότι συμφωνούσε με μέτρα και αποφάσεις (νόμος Αρβανιτόπουλου, πώληση ΔΕΗ) που στρέφονταν κατά της Φλώρινας λέγοντας τον «ο κύριος ναι σε όλα». Σήμερα για τον κ. Σέλτσα, την κα Πέρκα και την κομματική ηγεσία του Φλωριναίου ΣΥΡΙΖΑ τι να πούμε; Γιατί κανένας εξ αυτών δεν διαφωνεί δημόσια με τα όσα τεκταίνονται από τον κ. Γαβρόγλου.

Μάλιστα ο κ. Σέλτσας έφτασε να εκφράζει την «βαθύτατη ικανοποίηση» του προς τον Υπουργό για το νέο πανεπιστήμιο. «…Εκφράζω την βαθύτατη ικανοποίησή μου γι’ αυτή την εξέλιξη, καθώς θεωρώ ότι η Φλώρινα αποκτά αυτά που της αξίζουν… (ΔΤ Κ. Σέλτσα 25.2.2019)».



Αυτά αξίζουν για τη Φλώρινα; Δεν είναι δουλική η συμπεριφορά αυτή; Είναι δυνατόν να υποτάσσεται το τοπικό συμφέρον στην κομματική νομιμότητα; Φοβούνται μην τους κατηγορήσουν για αντικομματική συμπεριφορά;

Η δεύτερη αποτυχία για την εξέλιξη και την ανάπτυξη του πανεπιστημίου σ’ ότι αφορά τη Φλώρινα φέρνει τη σφραγίδα του κ. Σέλτσα και της κας Πέρκα, που δεν τόλμησαν όχι μόνον να πείσουν τον Υπουργό αλλά να πουν και όλη την αλήθεια στους πολίτες για να τους έχουν σύμμαχο τους. Στη συνείδηση των πολιτών είναι ένοχοι για την δυσάρεστη εξέλιξη που έχει το σχέδιο νόμου.

Όμως δεν είναι μόνο αυτό.

Το ότι προσπάθησαν να εξυπηρετήσουν κομματικές και συντεχνιακές σκοπιμότητες φαίνεται και από το άρθρο 10 παρ. 8 με το οποίο καταργείται κάθε περιορισμός μετακίνησης των μελών ΔΕΠ.
Κι επειδή τους πιάσαμε με την γίδα στην πλάτη, ο κ. Γαβρόγλου μας είπε ότι τους «διέφυγε» και θα διορθωθεί. Πως έχω δίκιο κατά 50%.

-Για το αν, με βάση τη συμφωνία των Πρεσπών κάποιος ή κάποιοι στη Φλώρινα θελήσουν να ανοίξουν φροντιστήρια εκμάθησης της γλώσσας της Βόρειας Μακεδονίας, θα τους δώσετε άδεια μας είπε «δεν θα ήθελα να απαντήσω ειδικά σε αυτό το θέμα σε μια υποθετική ερώτηση. Η ίδρυση των φροντιστηρίων έχει μια πολύ συγκεκριμένη νομοθεσία. Το ερώτημα προφανώς δεν είναι τεχνικού χαρακτήρα. Είναι καθαρά πολιτικό ερώτημα.

Σε τέτοιου είδους ζητήματα η κυβέρνηση θα πάρει συγκεκριμένες αποφάσεις, όπου θα συνεκτιμηθούν και επιστημονικά ζητήματα και πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Δεν μπορώ να σας απαντήσω με ένα ναι και ένα όχι».

-Για τη νέα αρχιτεκτονική επεσήμανε ότι θα περιλαμβάνει, ίδρυση δηλαδή τμημάτων με καινούργιους κλάδους, συνέργεια με τα τμήματα των ΤΕΙ, τα πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα με τα ερευνητικά ινστιτούτα, τα διετή προγράμματα σπουδών, τα οποία είναι επαγγελματικά προγράμματα.

- Το υπουργείο παιδείας στην εκπαίδευση έχει 4 άξονες:

-Ο διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών μετά από 10 χρόνια. Οι διορισμοί 4.500 εκπαιδευτικών μέχρι τον Σεπτέμβρη για την γενική εκπαίδευση θα δημοσιοποιηθούν σε ένα δεκαήμερο. Θα γίνουν 5250 το 2020 και 5250 το 2021.

-Προχωράει η μεταρρύθμιση στην 3η Λυκείου και των εισαγωγικών εξετάσεων. Η 3η τάξη σήμερα είναι μια ακυρωμένη τάξη με τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα. Θα κάνουμε ένα προπαρασκευαστικό έργο με 4 μαθήματα και 6 ώρες για κάθε μάθημα.

- Θα νομοθετήσουμε ένα σύστημα μέχρι τέλος του μήνα .όπου θα μπαίνεις στο πανεπιστήμιο μόνο με το απολυτήριο και όχι αναγκαστικά να περνάς από πανελλήνιες εξετάσεις.

-Ο εξορθολογισμός των σχέσεων ανάμεσα στην πολιτεία και την εκκλησία.

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Κατά την διήμερη παρουσία του στην περιοχή της ΠΕ Φλώρινας 1 και 2 Μαρτίου 2019 ο υπουργός παιδείας επισκέφθηκε τα σχολεία της Φλώρινας 1ο ΕΠΑΛ ΦΛΩΡΙΝΑΣ, Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης - ΕΕΕΕΚ, Πειραματικό Σχολείο Φλώρινας, 7ο Νηπιαγωγείο, 3ο Δημοτικό και 3ο Νηπιαγωγείο Φλώρινας). όπου είχε ουσιαστικές συζητήσεις με τους Συλλόγους Διδασκόντων.

Κατά την επίσκεψή του στα σχολεία ο Υπουργός συνομίλησε και με τους μαθητές που του παρουσίασαν τις εκπαιδευτικές εργασίες τους.


Στη συνέντευξη του ο υπουργός παιδείας και θρησκευμάτων είπε:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ: Τον τελευταίο 1,5 χρόνο έχουμε αρχίσει μία τεράστια συζήτηση για το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας. Είναι μία συζήτηση που έχει να γίνει από το 1982.

Προτείνουμε μία νέα αρχιτεκτονική η οποία έχει καινούργια γνωστικά πεδία, ίδρυση δηλαδή τμημάτων με καινούργιους κλάδους, έχει την συνέργεια με τα τμήματα των ΤΕΙ, έχει τα πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα με τα ερευνητικά ινστιτούτα, έχει τα διετή προγράμματα σπουδών, τα οποία είναι επαγγελματικά προγράμματα. Τα παιδιά από τα επαγγελματικά Λύκεια θα μπορούν χωρίς εξετάσεις και χωρίς δίδακτρα να σπουδάζουν και να μπορούν να λαμβάνουν πιστοποιητικά ευρωπαϊκών προσόντων.

Στις 16 Μαρτίου στη σύνοδο πρυτάνεων στην Κρήτη θα ανακοινώσουμε στα πανεπιστήμια έναν πολύ μεγάλο αριθμό καινούργιων θέσεων και τα πανεπιστήμια που έχουν εμπλακεί σ’ αυτό το εγχείρημα θα έχουν πρόσθετη χρηματοδότηση.

Στον τομέα της εκπαίδευσης η κυβέρνηση έχει τρεις άξονες.

-Ο διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών μετά από 10 χρόνια. Οι διορισμοί 4.500 εκπαιδευτικών μέχρι τον Σεπτέμβρη για την γενική εκπαίδευση θα δημοσιοποιηθούν σε ένα δεκαήμερο. Θα γίνουν 5.250 το 2020 και 5.250 το 2021.

-Προχωράει η μεταρρύθμιση στην 3η Λυκείου και των εισαγωγικών εξετάσεων. Η 3η τάξη σήμερα είναι μια ακυρωμένη τάξη με τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα. Θα κάνουμε ένα προπαρασκευαστικό έργο με 4 μαθήματα και 6 ώρες για κάθε μάθημα.

- Θα νομοθετήσουμε ένα σύστημα μέχρι τέλος του μήνα, όπου θα μπαίνεις στο πανεπιστήμιο μόνο με το απολυτήριο και όχι αναγκαστικά να περνάς από πανελλήνιες εξετάσεις.

-Ο εξορθολογισμός των σχέσεων ανάμεσα στην πολιτεία και την εκκλησία.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ -ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Στην ερώτηση για το 2ο ΤΜΗΜΑ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ είπε:

Το θέμα δεν είναι ποσοτικό. Δικαιολογήθηκε γιατί στη Φλώρινα γίνονται 3 νέα τμήματα αυτό της ψυχολογίας, το 5ετές στο γεωπονικό και των τροφίμων.

Μία σοβαρή παράμετρος είναι η ενέργεια.

Εμείς αυτό που σκεφτόμαστε και είμαστε πολύ κοντά στο να το ανακοινώσουμε είναι να δούμε τι μπορεί να προστεθεί με το νέο κτίριο που θα δοθεί από τη ΔΕΗ για στούντιο, ο άξονας αυτός Κοζάνη-Πτολεμαΐδα- Φλώρινα να μπορέσει να αναβαθμίσει τις τέχνες.

Όσο για την μεταφορά της Σχολής Καλών Τεχνών στην Κοζάνη δεν υπάρχει κανένα τέτοιο ενδεχόμενο. Πρέπει να είναι ανόητη μια κυβέρνηση για να κάνει κάτι τέτοιο. Και ανόητοι δεν είμαστε. Είναι μία μπαρούφα.

Δεν υπάρχει κανένα ενδεχόμενο μετακίνησης του τμήματος από δω στην Κοζάνη. Υπάρχει το ενδεχόμενο της δημιουργία και δεύτερου τμήματος.

Στην ερώτηση για την ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΣΤΟ ΑΜΥΝΤΑΙΟ, παραδέχτηκε ότι υπήρξε καθυστέρηση. Πρέπει η κυριότητα του κτιρίου να περάσει στο Υπ. Παιδείας. Είναι μια γραφειοκρατική διαδικασία και σας εγγυώμαι ότι θα προχωρήσει. Είναι ένα στολίδι για το Αμύνταιο.

ΕΡΩΤΗΣΗ (Τριανταφυλλίδης): Ο βουλευτής της ΝΔ Φλώρινας Γιάννης Αντωνιάδης σας κατηγορεί ότι με τις αλλαγές που επιχειρήσατε στο νομοσχέδιο που δόθηκε για διαβούλευση υπηρετείτε κομματικές και συντεχνιακές σκοπιμότητες. Κι αυτό φοβάμαι ότι έχει μια βάση, γιατί στο άρθρο 10 παρ. 8 καταργείτε κάθε περιορισμό μετακίνησης των μελών ΔΕΠ εντός των τμημάτων του πανεπιστημίου.

Κι επειδή οι καθηγητές δεν είναι ούτε ασκητές ούτε ιεραπόστολοι και γνωρίζοντας ότι η Κοζάνη έχει πολύ καλύτερες συνθήκες εργασίας και ζωής από τη Φλώρινα θα πηγαίνουν εκεί.

Εάν δεν υπάρχουν περιορισμοί κ. Υπουργέ δεν είναι εύλογος ο δικός μας φόβος ότι ενδεχομένως να φύγουν οι καθηγητές και οι σχολές να μείνουν χωρίς καθηγητές; Θα μπορέσουν να λειτουργήσουν οι σχολές αυτές;

Μήπως πρέπει να μπουν περιορισμοί;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ (Γαβρόγλου): Ο κ. Αντωνιάδης δεν έχει καταλάβει τη διαφορά ανάμεσα σε τμήμα και σχολή. Η σχολή είναι μία διοικητική βαθμίδα που δεν παίζει κανέναν απολύτως ρόλο.
Δεν θέλω να σχολιάσω αυτά που με αγωνία βγάζει ο κ. Αντωνιάδης.

Επί της ουσίας, να δεχτούμε και οι δυο ότι αν έχεις ένα άτομο σε ένα τμήμα το οποίο για ακαδημαϊκούς λόγους έχει υιοθετήσει μία διαφορετική ερευνητική ατζέντα πρέπει να το στηρίξουμε και δεν έχουμε κανέναν λόγο να τον κρατάμε καθηλωμένο στο πρώτο τμήμα.
Έχεις δίκιο και όντως μας ξέφυγε ότι πρέπει να βάλουμε ένα ποσοστό.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ (Τριανταφυλλίδης): Όχι μόνο ποσοστό κ. Υπουργέ αλλά θα πρέπει προηγουμένως να έχει πληρωθεί η θέση και να έχουν βρεθεί χρήματα για την μετακίνηση του.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ(Υπουργός): Το να πάει από το ένα τμήμα στο άλλο με απόφαση συγκλήτου γίνεται πολύ πιο γρήγορα.

Στόχος μας είναι να μην αδειάζουμε πρώτα τα τμήματα αλλά να βάλουμε ένα ποσοστό και να αφήσουμε την πανεπιστημιακή κοινότητα να κανονίσει τα του οίκου της.

Στην ερώτηση αν συμφωνείτε για το αν υπάρχει καταπιεσμένη μακεδονική μειονότητα στην Ελλάδα και δεύτερον αν πρέπει η «μακεδονική» γλώσσα θα πρέπει να διδάσκεται στα δημόσια σχολεία ανέφερε τα εξής:

Ως προς το πρώτο υπάρχει σαφέστατη απάντηση του υπ. Εξωτερικών.
Στο δεύτερο είναι μια ερώτηση που σ’ αυτή την συγκυρία δεν μπορούμε να απαντήσουμε και δεν πρέπει να απαντήσουμε. Και ούτε μπορούμε να πούμε ποια είναι η προσωπική γνώμη του καθένα.

ΕΡΩΤΗΣΗ(Τριανταφυλλίδης)» Με βάση τη συμφωνία των Πρεσπών εάν κάποιος ή κάποιοι στη Φλώρινα θελήσουν να ανοίξουν φροντιστήρια εκμάθησης της γλώσσας της Βόρειας Μακεδονίας θα τους δώσετε άδεια;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ (Γαβρόγλου): Δεν θα ήθελα να απαντήσω ειδικά σε αυτό το θέμα σε μια υποθετική ερώτηση. Η ίδρυση των φροντιστηρίων έχει μια πολύ συγκεκριμένη νομοθεσία.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ(Τριανταφυλλίδης): Θα εφαρμοστεί η υπάρχουσα νομοθεσία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ(Γαβρόγλου): Το ερώτημα προφανώς δεν είναι τεχνικού χαρακτήρα. Είναι καθαρά πολιτικό ερώτημα. Σε τέτοιου είδους ζητήματα η κυβέρνηση θα πάρει συγκεκριμένες αποφάσεις, όπου θα συνεκτιμηθούν και επιστημονικά ζητήματα και πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Δεν μπορώ να σας απαντήσω με ένα ναι και ένα όχι.

ΠΑΡΕΜΑΒΣΗ(Τριανταφυλλίδης): κ. Υπουργέ υπεκφεύγετε

ΑΠΑΝΤΗΣΗ (Γαβρόγλου): Απαντάω με τον δικό μου τρόπο.
-Στο σημείο αυτό παρενέβη ο Περιφερειάρχης ΔΜ Θόδωρος Καρυπίδης ο οποίος αναρωτήθηκε προς τι ερώτηση αφού στο τμήμα βαλκανικών σπουδών διδάσκονταν η γλώσσα αυτή.
Διευκρινίσαμε ότι στο τμήμα Βαλκανικών Σπουδών όταν ήταν στη Φλώρινα διδάσκονταν Σλαβικές γλώσσες όπως Βουλγάρικα, Ρώσικα, Σέρβικα ακόμα και Τούρκικα. Η γλώσσα όμως της Βόρειας Μακεδονίας δεν διδάσκονταν γιατί δεν την είχαμε αναγνωρίσει και για μας δεν υπήρχε.